Fair Trade en MVO bij webshop Molletje_een_Andere_Wereld
Fair Trade en MVO voor winkels als Molletje – Een Andere Wereld, met als eerste punten:
a. vanaf het begin 1970-1988 was eerste “vraagprijs van producent” per definitie kleine zelfstandige, verhoogd met geschatte minimum kosten levensonderhoud
b. verder: gedeeltelijke vooruitbetaling voor noodzakelijke investering plus zo mogelijk garantie van afname in het volgend seizoen
c. vanaf 1988 is er het eerste keurmerk Max Havelaar opgericht om wijdere klantenkring te overtuigen dat het product “echt fair” is, eerst alleen voor koffie
d. certificering is te duur voor kleine omzet van verkoper; keurmerk vraagt bijdrage van producenten en eist cooperatie-vorm van producent
e. een fairtrade-premie is nodig voor de productie-cooperatie; ook worden controles noodzakelijk geacht
Een standaard richtprijs lijkt min of meer mogelijk voor voedingsproducten met een wereldmarkt
maar is onmogelijk voor kleding en talloze handnijverheid-producten omdat kosten en mogelijkheden niet vergelijkbaar verschillen
Voor onze handel is persoonlijk vertrouwen de kern: tussen producenten, in- en ver-kopende bedrijven, klantenkring van consumenten
Grote openheid van bedrijfsbeleid is onmisbaar, kan problemen geven met concurrenten, met steun van wat keurmerken daar aan toe voegen
Molletje – Een Andere Wereld = vertrouwen in oprichter/ondernemer Jan Velterop; opgevoed als Afrika-missionaris, ontwikkelings-deskundige, Dean of Students ITC, 10 jaar Novib, 7 jaar subsidie-expert NCDO, 8 jaar (twee perioden) lid Commissie Mondiaal Beleid van Gemeente Enschede
= vertrouwen in huidige ondernemer Odilia Drenth, bijna “geboren” in Wereldwinkel Amsterdam 1970; 10tallen jaren niets anders meegemaakt, met de paplepel ingekregen
= ons kleding-assortiment komt van kleine familie-bedrijfjes, die geen coöperatie of organisatie kunnen vormen
= onze criteria: faire prijs – gedeeltelijke vooruitbetaling – directe betaling bij levering – continuiteit van afname in volgend jaar – advies en ondersteuning bij product-ontwikkeling
Onze fysieke winkel is 2021 gesloten, als tientallen anderen wegens veranderend koopgedrag
Als webwinkel kunnen we overleven met grootste keus van NL, onvergelijkbare informatie rond producten en producenten; we hebben 50 jaar ervaring in deze wereld
De vestiging in Assen met assistentie van mensen met grote ervaring in distributie heeft prima mogelijkheden. Jan H.C.Velterop, 10-02-2021