Fairtrade Week 2016 Najaar = 1. korting voor consumenten
- 0
- woensdag 26-10-2016
- Jan H.C. Velterop
- Fair trade - eerlijke handel, Projecten
Fairtrade Week Najaar 2016 = 1. korting voor consumenten
Het blijft me verbazen! Fairtrade is populair bij de prijsvechters Aldi en Lidl. Ook de supermarkten doen ijverig mee. Zijn ze opeens sociale fondsen geworden?
Als ze al sociaal zijn, dan is het voor de klant. Alle reclame = “aanbieding!” en “tweede gratis” of “halve prijs” of “voordeel”. Ik heb nog niet gezien: “nu 10 cent extra voor de koffieboer”; “wij garanderen dat we het niet zelf houden”; “de cacaoboer verdient een beter loon, geef hem 20 cent extra”.
Of voor heel andere producten: “met uw extra 5 euro kan de naaister van 9 jaar uit de fabriek en naar school”. Of “met uw 7 euro extra voor zijn stoel heeft deze timmerman zijn eigen bedrijfje”. Toch gek dat niemand op zo’n idee komt. Je doet het toch voor dat naaistertje? en voor die timmerjongen? In Bangladesh, in Brazilie, in Kenya, in .. waar de mensen ook maar worden gebruikt en uitgebuit.
Of gaat het toch alleen maar om eigen marktaandeel? om reclame? om een positief image en goede naam bij het grote publiek? Een vraag .. een vraag ..!
Fairtrade Week Najaar 2016 = 2. faire bananen
Eén miljard faire bananen gegeten sinds 1996. Max Havelaar meldt er bij 12.7 miljoen euro extra premie. Eerlijke bananen waren er al veel eerder, alleen was er nog geen keurmerk. Loesje riep in 1986 op Nicaragua bananen te kopen.
De Nicaragua-bananen eind jaren 1980, begin jaren 1990. Molletje had er elke 14 dagen twee dozen, 36 kilo samen. Weinig mensen beseften hoe hard dit nodig was. Dus hebben we veel bananen bruin zien worden. Dan zijn ze juist het lekkerst, maar het verkoopt niet meer.
Dus heeft Molletje in Enschede veel bananentaart gebakken. En verkocht als hele of halve taart, of in porties bij een kop koffie. Want weggooien? nee, dat doe je gewoon niet. Het taartrecept is nog altijd graag gegeten in de familie.
Toen werd ook al opgemerkt, dat fair trade een aanbieding hoort te zijn voor de producenten, niet voor consumenten. Lees een uitgebreid verslag van zo’n Nicaragua bananen actie uit 1991.