Hippe kleding uit India, van restpartijen via Zand Amsterdam

Zand Amsterdam is een bijzonder kledingbedrijf. Gestart door Yaniv Shapira begin deze eeuw. Hij kopen grotere restpartijen op. In de werkplaatsen in New Delhi India worden daarvan allerlei producten gemaakt.

Het begon met rokjes, heel origineel gemaakt naar eigen ontwerp van Yaniv. Mooi bedrukt met veel kleuren, waardoor elke rok er anders uitziet. Verstelbare drukknoopjes, dat past voor veel maten. Bovendien omkeerbaar, daarmee heb je 2, 3 of 4 rokjes ineen.

Hun reclame is apart, nadruk op milieu, op eerlijk, op sociaal. “Ik ben eerlijk: fairly traded in India, gemaakt van rest-stoffen.”
“Ik heb idealen: meer kleur in je wereld” en “Ik behandel mijn indiase kledingmakers met respect”, goed salaris en veilig werk.

Vraag aan de oprichters: Waarom zijn jullie begonnen met Zand Amsterdam?
Broers Yaniv en Yoav Shapira: doen wat we echt leuk vinden. Hippe en originele kleding ontwerpen en kleur terugbrengen in de wereld. Yaniv ontwerpt zijn 4-zijdige rokjes begin deze eeuw. Hij vraagt en krijgt er patent op. Hij vindt twee kleermakers in New Delhi, die ze voor hem gaan maken. Ze leiden nog steeds de productie. Yaniv betaalt goed, minstens 3x zoveel als gewoon is. Goed inkomen voor de familie, kinderarbeid wordt uitgesloten. En Yaniv probeert de verkoop uit op de nachtmarkten van Goa, India’s uitgaanscentrum.

Mick Perez

Mick Perez

De rokjes zijn uniek en verkopen goed. In 2006 begint Yaniv met Zand Amsterdam. Hij gaat er op uit, ook een stand op het Waterloo Plein. En zorg dat je er bij bent, op de grote festivals als Pink Pop, Lowlands. Het bedrijf breidt uit met familie en vrienden als de broers Perez.

Door de sterke groei splitsen ze het bedrijf in 2013 in twee bedrijven. Met Zand Wholesale B.V. (lees meer bij MKB) verzorgt Mick Perez de handel in Europa. Yaniv zorgt met Zand Amsterdam voor de andere delen van de wereld.

In 2014 breidt het assortiment uit met katoenen tassen, “bags”. Ook weer: elke tas is uniek en past bij veel kleuren.
De jaarproductie rokjes is rond 150 duizend stuks. Gemaakt door een 200 tot 350 kleermakers, afhankelijk van de vraag. Verkocht in zo’n 1100 winkels in 15 landen in Europa. Daarbuiten in Australie – Nieuw Zeeland, Canada en sinds kort de Verenigde Staten.

Geholpen door de uitgangspunten: volstrekt uniek product, hoge kwaliteit en streven naar volledig MVO, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat is faire handel op de eerste plaats. Maar ook aandacht voor milieu en duurzaamheid. In de hele handelsketen: grondstoffen, onderdelen als knopen en gespen, transport en recycling. Zand werkt aan controle en erkend worden als Fair Merk en MVO-bedrijf in de komende tijd.  Mick Perez schreef hierover in 2013 het volgende verhaal.

In 2016 heeft Zand de eigen webshop gesloten op 15 augustus. De verkoop gaat voortaan via Amsterdam Selection. Die hebben een breed aanbod, ook van veel andere producenten.

Enkele voorbeelden uit ons assortiment