Unieke kleding – geen uitverkoop

Een goede jeans is over drie jaar nog steeds goed.
“Tien jaar geleden openden mijn zakenpartner en ik onze eerste fairtrade kledingzaak Nukuhiva, nadat ik het boek ‘100 Wereldplekken die je gezien moet hebben’ had geschreven. Een deel van de inkomsten ging naar een schoolproject in Oeganda, maar het boek werd zo goed verkocht dat er geld overbleef om Nukuhiva te beginnen.
En onlangs hebben we het failliete Nederlandse jeansmerk Kuyichi overgenomen: daarmee proberen we minder de geijkte patronen van de kledingindustrie te volgen. Zo brengen we niet elk seizoen een nieuwe collectie uit, maar we gaan terug naar de basis: begin bij een goede jeans. En een goede jeans is over drie jaar ook nog een goede jeans.
We willen niet als een malloot meedoen aan de uitverkoop, want dat hoort helemaal niet bij fairtrade: wij hebben een eerlijke prijs voor iedereen. Ik vind het ook niet eerlijk voor klanten als je een half jaar later dezelfde broek kunt kopen voor de halve prijs. Hónderd procent fairtrade haal je trouwens niet.