Bangladesh – Textielramp

Goeds uit textielramp ..  .. Bangladesh?

Januari 2015 op 2, 9 en 16: drie vrijdagavond afleveringen van Teun van de Keuken “De Slag om de KlereWereld”. Te zien bij de NPO, 41 min (+2 ads). Te zien bij de VPRO. Onthullende gesprekken over de mentaliteit in de grote internationale kledinghandel. Alleen uit op: geld – minimum inkoopprijs – maximum verkoopprijs – goed imago om omzet zo groot mogelijk te houden. De kledingindustrie telt in Bangladesh 5600 fabrieken. En is goed voor 17% nationaal inkomen, 78% van de export. Meer details, ook over nederlandse organisaties en projecten op de MyWorld-website. Zie ook de wiki op de My World-site.

Ook op 2 januari de documentaire “China Blue” uit 2009. Met een portret van de 16 jarige Jasmine. Zij is losse-draadjes- knipper in een jeansfabriek en beschrijft haar dag. “Wij missen nooit een deadline, al betekent dat dat de arbeiders de hele nacht moeten doorwerken”, zegt de baas van de fabriek. Dat is de overspannen textielmarkt: grote westerse merken bepalen alles – arbeidsters betalen de prijs.

Op de economiepagina van Trouw, 28 april 2014, maakt Helena Helmersson, de duurzaamheidsvrouw van H&M, gratis reclame. De kledingwinkel gaat actie voeren om mensen op te voeden. Minder vaak wassen, minder heet. Drie dagen later protesteren de onderzoekers dr. Ellen Bal en dr. Sandra Bos. Ze zijn onderzoekers aan de VU en Hogeschool Amsterdam. Ze waren deze maand in Bangladesh voor CNV Internationaal. Voor onderzoek naar vakbonden en arbeidsrechten. Hun ingezonden brief:

“Ons advies aan H&M en haar klanten reikt verder dan wasvoorschriften. Koop vooral ‘made in Bangladesh’, maar wees je ervan bewust dat ook het nieuwe minimumloon van 49 euro per maand nog geen schijntje is van de 140 euro per maand die textielarbeidsters nodig hebben om fatsoenlijk te kunnen leven.”

“Zet de kledingmerken verder onder druk om hun kleding duurzaam in te kopen, ten koste van hun riante winsten, zodat de Bangladeshi arbeidsters eerlijk betaald worden, in veilige fabrieken kunnen werken, en zich mogen organiseren in onafhankelijke vakbonden die op kunnen komen voor hun rechten.”
We zullen zien of H&M hier wat mee doet of dat het alleen om hun imago gaat. Dat is het meest waarschijnlijke.

Goeds uit textielramp ..  .. Bangladesh.  Meer dan 700 doden. Op ruim 3 miljoen textiel-arbeidsters. Triodos bank vertelt van partner BRAC-bank, de directeur doet een heftige oproep tot actie. En haalde de New York Times met 4 goede voorstellen.
1. De werksters moeten zich organiseren, vakbonden vormen.
2. De fabrikanten en eigenaren moeten ophouden met de criminele uitbuiting en verwaarlozing van de arbeidsrechten.
3. De regering moet maatregelen nemen. De inspectie heeft nu maar 18 mensen totaal, voor zo’n 100.000 bedrijven in en rond de hoofdstad.
4. Klanten in het westen moeten wat meer betalen voor de veiligheid.
Dan wordt “made in Bangladesh” een merk om trots op te zijn. Lees de uitgebreidere verhalen in het Triodosblad blad De Kleur van Geld.