PERU en Eerlijke Handel voor dagelijkse producten

Peru ligt in Zuid Amerika, is 30x Nederland, 28.5 miljoen inwoneers. 45% Indianen, 37% mestiezen = gemengd spaans-indiaans, 15% blank, 3% rest oa afro-indians.
Helft van de mensen zit onder de wereld-armoedegrens van 1$ per dag. Bekendste deel van het land is Lago Titicaca, 193 bij 64 km oppervlak 8340 km2, gelijk aan het hele stuk Nederland van de lijn Enschede – Nijmegen rechttoe naar de zee.

Eerlijke handel zorgt door het keurmerk voor meer geld. Dat gaat goed voor landbouwproducten als koffie en cacao. Voor eerlijk handwerk is dat moeilijker, zeker in Latijns Amerika. Azie is gewoon goedkoper. Producten hebben vaak lage kwaliteit, sluiten niet goed aan op de smaak van kopers in Amerika en Europa. Het werk is slecht georganiseerd, promotie minimaal. Maar: miljoenen mensen hebben geen ander werk.

In 1982 begonnen mensen in Lima met het bedrijf Allpa, = Aarde in de Quechua-taal. Om mensen te helpen met hun traditionele kunde en knowhow te leven. In 2008 werd Allpa lid van WFTO, Wereldorganisatie voor Eerlijke Handel. Ze werken samen met een honderdtal groepen van handwerkers, vooral vrouwen. Allpa levert veel aan de nederlandse importeurs van wereldwinkels en andere eerlijke bedrijven.

De economische crisis van 2008-2009 was oorzaak van bijna 40% minder bestellingen. Dramatisch voor honderden gezinnen. Allpa startte een project met hulp van Belgie, het Trade for Development Centre van BTC, de belgisch ontwikkelings-organisatie. Actie op drie punten. 1) betere productie, slimmere fabricage. 2) moderniseren en meer keuze; nieuwe ontwerpen, materialen en concepten zijn voortaan nodig. 3) meer vraag krijgen door reclame en promotie in Amerika en Europa.

Het werkte van 2009 tot 2011. Resultaten werden snel zichtbaar. Werkplaatsen gemoderniseerd en met nieuwe machines. Bijna 70 nieuwe collecties in de maak. Al in 2010 groeit de omzet meer dan 30% als een jaar eerder. De gezinnen kunnen nu normaal leven: eerlijke handel op zijn best.

Kleine handwerklieden en vrouwen, die thuis werken, maken kleine gebruiksvoorwerpen. Sieraden, manden, borduurwerk, keramiek, muziek-instrumenten. Niet veel kapitaal nodig om te beginnen. En de buurt, dat zijn je eerste klanten. Iedereen heeft wel eens wat nodig. Zo begint het scheppen van je eigen werk. Daarna: verbeteren en slimmer en efficienter werken. Dan ben je goedkoper en vind je meer klanten. Zuinig zijn met materiaal en hergebruiken is extra voordeel.

De producten die men gaat maken komen eerst uit de eigen cultuur, wat men kent en gewend is. Voor Latinos zijn dat heiligen, plaat van Maria. Voor Aziaten kunnen dat beelden van hindoegoden zijn of van Boeddha.

Het geld besteden ze allereerst aan onderwijs, gezondheidszorg en het dagelijks leven. Daarna komt het investeren in het bedrijf, product verbeteren, nieuwe ontwerpen.

Ons Peru assortiment heeft vooral producten van Mundo Lindo, Titicaca Trade en koffie Cafe de Origen van Cerro Azul/Neuteboom